SaaS B2B Marketing

SaaS Marketing funnel

De afgelopen 5 jaar hebben wij veel ervaring opgedaan in B2B Marketing voor SaaS bedrijven. Kort samengevat hebben SaaS software bedrijven met elkaar gemeen dat zij via Marketing leads willen genereren die vervolgens door Sales worden omgezet in deals. Dit zijn dan deals op licentiebasis, waarbij de klant per maand of per jaar een bedrag betaald om gebruik te mogen maken van de service. Vandaar de naam SaaS = Software as a Service. De klant profiteert hierbij van de regelmatige updates die in de software worden doorgevoerd en hoeft daar niet extra voor te betalen.

Door onze uitgebreide ervaring en kennis van B2B marketing kunnen wij jouw software bedrijf helpen om meer kwalitatieve leads te genereren via een optimale marketingmix.

Wil jij meer MRR (monthly recurring revenue), een hogere ARR (annual recurring revenue), meer upsell, een hogere AOV (average order value) en minder churn (=hogere retentie)? Neem dan even contact op, wij overtuigen je graag met onze aanpak.

> Ja, ik wil meer én betere leads

De optimale marketingmix
Je vraagt je natuurlijk af welke mix van marketingtools en kanalen wij dan zouden inzetten om meer en betere leads te genereren. Dat natuurlijk per bedrijf en sector, maar voorop staat dat je eerst wilt weten hoeveel leads je nodig hebt om jouw omzetdoel te realiseren. Je gaat daarmee eigenlijk ‘reverse engineeren’, dus je gaat het terug rekenen.

Als dan blijkt dat je flink meer leads moet gaan genereren van voorheen, dan zou je zeggen dat je leadvolume omhoog moet. Maar je kunt het ook anders bekijken, namelijk door te kijken welke leads de meeste waarde leveren. 3 factoren spelen hierin een rol:

  1. Welke leads leveren converteren het meeste? Welke leads hebben de hoogste conversie? Ofwel: welk soort leads worden geacht eerder klant te worden?
  2. Welke leads leveren de hoogste Average Order Value AOV op? Want van de leads die converteren naar een klant, ben je blijer met de klanten die meer uitgeven. In het geval van je SaaS product zijn dat dus klanten die een duurder pakket afnemen en hogere licentiekosten betalen. Klanten die in het Enterprise-segment vallen zijn hier een goed voorbeeld van.
  3. Er is nog een 3e zeer belangrijke factor, die een stap verder gaat! Je kijkt dan vooral naar de CLV (customer lifetime value) van een klant. Dus wat een klant gedurende zijn gehele contractperiode oplevert. Pas als je dat weet, kun je écht goed beoordelen welke leads het meest waardevol zijn. Dit vergt overigens wel een goed opgezet tracking systeem, om die klant specifiek te kunnen herleiden naar de bron waarmee hij binnen kwam en lead werd.Ook hier kunnen we jou bij helpen. We hebben ervaring met het koppelen van vele tools, waarbij vooral de koppeling van je Analytics en Marketing Automation- systeem met je CRM-systeem het allerbelangrijkste is.De Customer Lifetime Value kan overigens ook sterk worden beïnvloed door meer waarde te halen uit je bestaande klanten. Dit kan door Cross-en Upsell campagnes. En ja, ook daar hebben wij veel ervaring in en kunnen jouw SaaS-bedrijf daar goed bij helpen.

Op basis van de informatie die je haalt uit het beantwoorden van de 3 bovenstaande vragen, kun je je optimale marketingmix gaan bepalen? We geven een paar voorbeelden:

  • Events: leveren events veel en goede B2B leads op? Ook afgezet tegen alle moeite en kosten die erin worden gestoken?
  • Webinars: zijn webinars nou écht interessant voor SaaS bedrijven? Kost ook een hoop werk om voor te bereiden…En hoeveel van die webinar aanmeldingen bekijkt het webinar helemaal uit én is echt een potentiële klant?
  • E-mail: moet je meer of minder e-mails gaan sturen? Of juist relevantere e-mails, waarbij je veel meer gaat targeten op de verschillende persona’s die jouw product zouden kunnen afnemen?
  • LinkedIn: op LinkedIn kun je behoorlijk getarget adverteren, maar wat komt er nou écht uit? Ja, ze worden leads door je whitepaper te download of doordat ze punten scoren via leadscoring. Maar worden ze uiteindelijk ook klant en welke AOV of CLV is dan het resultaat?

Zo zijn er nog veel meer kanalen die waardevol kunnen zijn voor B2B SaaS Marketing, maar dat vergt eerst een grondige analyse, voordat de juiste aanbevelingen kunnen worden gedaan.

Wil jij meer halen uit je huidige B2B marketing inspanningen?
Wij kunnen je helpen bij:

  • Analyse: welke leads zijn nou écht het meest waardevol voor jouw onderneming?
  • Aanbevelingen: uit welke tools en kanalen haal je niet het optimale resultaat of welke tools/kanalen zou je moeten toevoegen?
  • Uitvoering: uiteindelijk gaat het ook om het echte hands-on werk, de uitvoering. Ook daar kunnen we je bij helpen door bijvoorbeed LinkedIn-ads op te zetten, Google Ads campagnes in te stellen of te verbeteren of misschien wel het belangrijkste: de messaging op je website relevanter te maken.

> Ja, ik wil betere leads. Neem contact met mij op