Slecht verkeer met hoge bouncepercentages uitsluiten

Ik denk dat de meeste (WordPress) webmasters of site eigenaren niet vaak kijken naar specifieke data in Google Analytics, zoals de kwaliteit van het verwijzende verkeer. Als je dit niet doet, heb je grote kans dat je veel traffic ontvangt van websites die kwalitatief niet al te best zijn. Deze ‘sites’, ook wel spiders en bots genoemd, bezorgen jouw websites wel behoorlijk wat verkeer, maar met een zeer hoog bouncepercentage van 100%. Dat is dus ‘slecht verkeer’. Daar heb je helemaal niks aan en ze vertekenen je webstatistieken!

Wat te doen?
Kijk eerst in Google Analytics naar de verwijzende sites en let op het bouncepercentage, aantal pagina’s per sessie en eventueel de gemiddelde sessieduur van die hits.
Dan zie je al vrij snel dat er verwijzende sites tussen staan waar je liever geen traffic van ontvangt.

Verwijzende sites in Google Analytics

Verwijzende sites in Google Analytics met een hoog bouncepercentage.

 

Vervolgens wil je deze traffic blocken om ervoor te zorgen dat ze jouw website niet meer bereiken en jouw webstatistieken niet vertekenen. Een mogelijkheid om dat te doen is via de bekende WordPress plugin Wordfence. Die plugin beschermt je website tegen virussen, spam, bots en andere onveilige zaken. En je kunt er  bepaald verkeer mee uitsluiten, ook met de gratis versie. Dat doe je onder Advanced Blocking. Daar kun je vervolgens de URL’s van de websites die je in Google Analytics hebt ontdekt invoeren, zodat deze voortaan niet meer op je website kunnen komen.

Traffic blocken via Wordfence

Traffic blocken via Wordfence.

 

Bovenstaande is direct toepasbaar op WordPress websites, maar geldt eigenlijk voor alles website, ongeacht via welk CMS of op welk platform die draaien. Je wilt schone webstatistieken en zeker geen traffic met bouncepercentages van 100%. Blocken die handel dus!

Bots filteren in Google Analytics
Naast bovenstaande methode is er nog een manier om minder traffic van die bots en spiders te zien in je Analytics. Dat doe je door in Analytics onder ‘Beheerder > Instellingen weergeven’ onderaan op die pagina een vinkje te zetten bij ‘Bots filteren’. Vreemd genoeg staat die standaard uit. Door dit wel aan te vinken zullen automatisch de meest voorkomende bots en spiders worden uitgesloten en zullen die de data in Analytics dus niet vervuilen.

Bots and spiders Google Analytics

Bots and spiders filteren via Google Analytics

 

Bots and spiders Google Analytics - vinkje

Vink het vakje aan om bots en spiders uit te sluiten

 

 

 

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *